fbpx

Dlaczego kwasy omega-3 i omega-6 są ważne dla organizmu i jak prawidłowo je stosować?

Ludzki organizm w znacznej mierze jest samowystarczalny, jeśli chodzi o wytwarzanie potrzebnych mu kwasów tłuszczowych. Wyjątkiem są jednak dwa, które paradoksalnie odgrywają ważne funkcje w procesach metabolicznych. I należy dostarczać je we własnym zakresie, m.in. poprzez zbilansowaną dietę. Mowa o wielonienasyconych kwasach omega-3 i omega-6. Dlaczego są tak istotne? Jak je stosować? Odpowiedzi poniżej!

Kwas omega-6

Inaczej nazywany kwasem linolowym, w skrócie LA. Na jego bazie w organizmie człowieka powstaje kwas gamma-linolenowy (GLA), z którego następnie wytwarzany jest bardzo potrzebny kwas arachidonowy (AA). Aby te wszystkie przemiany mogły zaistnieć, konieczny jest enzym delta-6-desaturaza (D-6-D).

Kwas omega-3

Zwany również kwasem alfa-linolenowy, w skrócie ALA. Podobnie jak kwas omega-6 jest metabolizowany do innych kwasów tłuszczowych przy wykorzystaniu delta-6-desaturazy. Powstają z niego takie kwasy jak EPA i DHA, działają prozdrowotnie. Co ważne, kwasu omega-3 jest zdecydowanie mniej w spożywanej przez nas żywności, niż tego pierwszego. Dlatego między innymi należy dostarczać ALA do organizmu w odpowiedniej ilości.

Czym dla człowieka jest kwas arachidonowy?

To superbudulec, który m.in. wchodzi w skład błon fosfolipidowych, osłonek mielinowych i wielu innych istotnych z biologicznego punktu widzenia związków. Wydawać więc by się mogło, że powinniśmy stale dostarczać kwas omega-6, aby zasilić odpowiednio organizm w dobroczynny kwas AA.

Nie do końca jednak tak jest. Dlaczego? Kwas AA oprócz swych prozdrowotnych właściwości ma również negatywne skutki działania. Jakie? Przede wszystkim działa prozapalnie. Gdy dostarczymy go do organizmu w zbyt dużej dawce, pojawiają się ogniska zapalne, które mogą przekształcić się w tzw. burzę arachidonową. Ma ona niszczący wpływ m.in. na układ nerwowy.

Jak więc dostarczać niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe?

Kluczowa jest równowaga w dostarczaniu zarówno kwasu omega-3, jak i omega-6. DHA, który powstaje z omega-3 ma bowiem taką właściwość, że przeciwdziała czynnikom prozapalnym kwasu arachidonowego (AA). Jeśli więc będziemy spożywać każdy z nich w odpowiedniej proporcji, możemy mieć pewność, że będą korzystnie oddziaływać na organizm.

Dbamy o Twoje zdrowie!

Zdajemy sobie sprawę, że ciągłe kontrolowanie diety może być dla niektórych problematyczne. Nie każdy też musi znać się szczegółowo na suplementacji niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Dlatego właśnie najkorzystniej jest zainwestować w gotowe i odpowiednio zbilansowane kwasy tłuszczowe (ZKT).
Tworząc oleje ZKT pomyśleliśmy o wszystkim. Wzięliśmy pod uwagę niską dostępność delta-6-desaturazy oraz to, że omega-3 i omega-6 konkurują o te same szlaki metaboliczne. Uwzględniliśmy również zapotrzebowanie organizmu na takie kwasy jak GLA, AA, DHA i EPA oraz wiele innych. Zapewniliśmy też optymalny skład witaminy E, czyli tokoferole i tokotrienole alfa, beta, gamma i delta we właściwej proporcji.

O tym pamiętaj!

Kwasy omega-3 i omega-6 tracą swoje właściwości w procesie podgrzewania. Dlatego też należy pamiętać, by dostarczać je do organizmu na zimno. Wystarczy już 1 łyżka stołowa dziennie, by zapewnić organizmowi niezbędną porcję wartościowych kwasów.